معاون رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با گردوغبار که در سرخس تشکیل شد وعده داد در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان پیشنهاد مبلغ ۲هزار میلیارد تومان برای مقابله با گردوغبار را بدهد. باید دید آیا پزشکیان به اختصاص این اعتبار توجه می‌کند یا خیر.

مقابله با ریزگردها نیازمند تحقق وعده ۲هزار میلیارد تومانی دولت قبل

به گزارش قدس خراسان، بحران‌های آب و هوایی و مخاطرات طبیعی چند وقتی است جدی‌تر شده، این روزها هشدارهای هواشناسی زودتر از هر وقت دیگری دست به دست می‌شود و مردم برایشان میان رنگ زرد و نارنجی تفاوت بسیاری است، البته حق هم دارند آن قدر هشدارهایی دیده‌اند که باز هم آخرش غافل‌گیری مسئولان بوده که خودشان هم مخاطره‌ها را جدی‌تر پیگیری می‌کنند تا اگر لازم است کاری کنند تا چالشی در جامعه کمتر شود.

اما همیشه هشدارها را نمی‌شود به سادگی چاره کرد به خصوص آنجا که مردمانی مثل سرخسی‌ها و روستاهای این شهرستان زیست‌بومی خشک با گرد و غبارهایی چالش‌زا دارند، البته این چالش را دستکاری انسان در طبیعت شدیدتر کرده است و تجربه زیسته مردم سرخس و حتی مشهد و دیگر شهرهای استان را در ارتباط با ریزگردها تلخ‌تر.

هشدار نارنجی برای طوفان گرد و خاک

هفته گذشته هشدارهای هواشناسی درباره شدت گرمای هوا در کشور و استان جدی شد تا حدی که روز شنبه ساعت کار اداره‌ها به ۶ تا ۱۰ صبح کاهش یافت و روز یکشنبه اداره‌ها تعطیل شدند اما در کنار این هشدارها روز شنبه اداره کل هواشناسی خراسان رضوی هشداری تازه صادر کرد که با سطح نارنجی از وزش باد شدید در استان همراه با طوفان گردوخاک، بروز خسارت، کاهش کیفیت هوا و میدان دید خبر داد.
این هشدار در روز یکشنبه برای ۱۹ شهر استان و در دوشنبه برای ۲۵ شهر صادر شده، البته در متن آن آمده است وزش باد از سه‌شنبه تا آخر هفته نیز ادامه خواهد داشت، ریزگردها که روز گذشته در برخی شهرها از جمله خواف خیلی جدی‌تر خودنمایی کردند بهانه‌ای شدند تا بررسی کنیم اقدامات مقابله با بحران گردوغبار سال گذشته که اتفاقاً همزمان با همین روزها سبب توقف قطار مسافربری مسیر مشهد – سرخس شد (البته از این اختلال‌ها مصداق فراوان است) به کجا رسیده است.

رئیس‌جمهور جدید ۲هزار میلیارد را اختصاص می‌دهد؟

۱۷ بهمن سال ۱۴۰۲ بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با حضور در چاله زرد به عنوان یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد در شهرستان سرخس بر مهار گرد و غبار با حفظ معیشت و ماندگاری مردم سرخس تأکید کرد. 

علی سلاجقه که پس از چالش‌های بسیار زیاد سرخس و خراسان رضوی در خصوص گردوغبار، پایش به منطقه باز شد و با بازدید میدانی از روستاهای درگیر و البته کانون‌های اصلی گردوغبار به دنبال مدیریت این وضعیت رو به رشد بود از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با گردوغبار کشور به صورت میدانی در سرخس خبر داد و گفت: «با کشور ترکمنستان نشست داشتیم و تفاهم‌نامه امضا کردیم. با توجه به اینکه منطقه قره‌قوم صحرای وسیعی است بنابراین هیچ منطقه مسکونی در داخل ترکمنستان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد اما وزش باد، منطقه شمال شرق کشور ما به ویژه سرخس را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با توجه به سفرهای صورت گرفته و تفاهم‌نامه امضا شده انتظار می‌رود ترکمنستان هم به اهمیت موضوع پی ببرد».

او در کنار تفاهم‌نامه خارجی بر وظایف داخلی نیز تأکید و بیان کرد: «در داخل کشور باید وظیفه خودمان را انجام دهیم؛ در ۲۱۰هزار هکتار پهنه‌ای که مطالعه شده سطح وسیعی منشأ ریزگرد است، شاید نیاز باشد در روش‌های قبلی بهره‌برداری سرزمینی تغییر ایجاد کنیم، در برنامه هفتم از نظر ریالی جهش خیلی خوبی برای بیابان‌زدایی و کاهش ریزگردها وجود دارد اما دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند به خصوص جهاد کشاورزی نسبت به تغییر الگوی کشت باید اقدام کند که تأثیر زیادی دارد. برای دامداری‌های گسترده‌ای که قبلاً بوده و نوع چرا باید چاره‌اندیشی شود تا مردم با معیشت جایگزین، در این منطقه مرزی ماندگار شوند».

معاون رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با گردوغبار که در سرخس تشکیل شد وعده داد در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان پیشنهاد مبلغ ۲هزار میلیارد تومان برای مقابله با گردوغبار را بدهد تا علاوه بر اعتبارات ستاد بحران کشور این رقم تخصیص یابد اما دومین سفر استانی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به مشهد و خراسان رضوی همزمان با تشییع او و شهدای خدمت بود و باید دید آیا مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور چهاردهم که از روز گذشته کارش را آغاز کرده است به اختصاص این اعتبار توجه می‌کند یا خیر.
 

اختصاص ۵۷ میلیارد تومان از وزارت نفت برای مقابله با ریزگردها

از سرپرست فرمانداری سرخس جویای اقدام‌های انجام شده در مقابله با ریزگردها شدیم، سیدمهدی سالم درباره اقدام‌های سال ۱۴۰۲ در این خصوص بیان کرد: ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار پروژه حفاظت قرق و چرای دام،  ۱۱۰ هکتار نهال‌کاری در منطقه آبمال، ۱۰ کیلومتر تله رسوبگیر و ۲۰۰ هکتار آبیاری سنواتی انجام شده است.

او ۱۰۰ هکتار نهال‌کاری در منطقه گنبدلی که از مناطق کانونی بحران گردوخاک بوده را یکی از اقدام‌ها در سال ۱۴۰۳ برای مقابله با ریزگردها عنوان کرد و گفت: تهیه مطالعات جامع مدیریت مناطق بیابانی، ۱۱۰ هکتار آبیاری سنواتی و ۱۳۷هزار هکتار مدیریت چرای دام و قرق از دیگر اقدام‌های انجام شده در سال جاری است.

سرپرست فرمانداری سرخس از خرید یک دستگاه ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در خانگیران خبر داد و افزود: کاشت ۱۰هزار گونه گیاهی کاپاریس، کاشت گیاه تاغ در ۶۰ هکتار از اراضی کانون‌های اصلی و پیگیری و دریافت موافقت اولیه برای اختصاص ۵۷ میلیارد تومان از وزارت نفت از جمله اقدام‌هایی بوده که پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با گردوغبار در زمستان سال گذشته انجام شده است و پیگیر هستیم مصوبات سایر دستگاه‌های مربوط نیز به سرانجام برسد.

تلاش ما برای مصاحبه با معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی درباره اقدام‌های سطح استان و منطقه برای مقابله با ریزگردها نتیجه نداشت اما امیدواریم نیاز ۲هزار میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردها به گوش دولت جدید برسد و برای جلوگیری از اختلال در زندگی مردم مرزنشین سرخس، مسعود پزشکیان رسیدگی به این مطالبه محیط زیستی را جدی بگیرد و پیش از آنکه گردوغبار این منطقه در صدر اخبار ملی و بین‌المللی قرار گیرد برای درمان اساسی ریزگردها چاره‌اندیشی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.